503 688 915
Dostępny jest już dodruk książki Davida Mameta "Prawda i fałsz. Herezja i zdrowy rozsądek w aktorstwie".
W tym roku już po raz piąty wspieramy Węgiel Film Festival w Katowicach.
Tym razem to już XV jubileuszowa edycja Festiwalu, organizowanego przez studentów WRiTV UŚ. Jego ideą jest prezentacja twórczości studentów szkół filmowych z całego świata. Odbędzie się w dn. 12-13 kwietnia 2018 r. w nowej siedzibie WRiTV w Katowicach.
O nas
Wydawnictwo Filmowe zostało stworzone przez ludzi kochających kino dla ludzi kochających kino. Chcemy zapełnić lukę na rynku wydawniczym i dostarczać Czytelnikom książki, które są nie tylko podręcznikami zawodowymi, ale pozostając cennym źródłem wiedzy dla profesjonalistów, mogą zaciekawić i zainspirować wszystkich odbiorców o zainteresowaniach humanistycznych.
David Mamet | |
Wydanie | pierwsze |
Przekład | Tomasz Szafrański |
Tytuł oryginału | True and False |
Data premiery | 28 lipca 2014 |
Opracowanie graficzne | Robert Kleemann |
Format | 153x229 |
Oprawa | kartonowa foliowana |
Liczba stron | 216 |
ISBN | 978-83-63616-03-8 |
David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.
Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:
- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
i o co to tak naprawdę chodzi w aktorstwie.
Mamet nie waha się mówić otwarcie, dlaczego jego zdaniem aktorzy muszą przestać nabierać się na głośno powtarzane banały, które uchodzą za prawdy fundamentalne w większości aktorskich szkół i kursów.
Szkoły aktorskie, „interpretacja tekstu”, „pamięć emocjonalna”, „metoda Stanisławskiego” – David Mamet przystępuje do tych bożków współczesnego aktorstwa z młotem pneumatycznym, jednocześnie pokazując, na czym tak naprawdę polega prawdziwy heroizm i szlachetność aktorskiego rzemiosła. Uczy aktora, jak ma pozostawać wiernym treści sztuki, co jest ważne podczas przesłuchań i prób, jak sobie radzić z agentami i reżyserami, jak nawiązywać relację z publicznością i jak nie popaść w pułapki, które dla wielu oznaczają koniec kreatywnej drogi.
„Niczego się nie wypieraj, nic nie wymyślaj, mów głośno, stój prosto, daj sobie spokój ze szkołą aktorską”. Tymi słowy jeden z najbardziej oryginalnych współczesnych dramaturgów rozprawia się z zawodem aktora.
Prawda i fałsz bierze na celownik święte krowy przemysłu filmowego i teatralnego, stanowiąc bezcenny przewodnik dla współczesnego aktora.
Uważana za najlepszą i najbardziej praktyczną książkę na temat aktorstwa, budząca wielkie kontrowersje w środowisku filmu i teatru. Stanowi opracowanie teorii aktorstwa stworzonej przez Davida Mameta i aktora Williama H. Macy’ego pod nazwą estetyka praktyczna. Ze swojego wieloletniego doświadczenia teatralnego i filmowego Mamet wyniósł wizję aktorstwa odartego z wszelkiej magii, szamaństwa, oszustw, fałszywej szlachetności i sztuczności.
Definiuje zawód aktora jako pośrednika między autorem tekstu a publicznością.
Mamet zwraca uwagę na sprawy podstawowe: umiejętność słuchania, reakcje na zdarzenia. Rzeczy najprostsze są najtrudniejsze. Reszta to zbędny barok.
Jacek Braciak, aktor
To jest bomba dla umysłu każdego aktora kształconego klasycznie. Mamet przede wszystkim w cudownie prosty sposób zdejmuje z artysty scenicznego poczucie winy i porządkuje pryncypia, które rządzą procesem twórczym.
Redbad Klijnstra, aktor
Na początku była szkoła filmowa i zupełny chaos. Potem pojawił się Mamet.
Jarosław Banaszek, reżyser
Ta książka powinna być studiowana regularnie przez każdą osobę mającą związek z aktorstwem.
Steve Martin
Bezkompromisowa, pragmatyczna i idealistyczna. Każdy aktor powinien ją przeczytać.
Chicago Tribune
Reżyseria filmowa |
Aktorstwo nie jest zawodem dla lękliwych. W dawnych czasach aktorów grzebano na rozstajach dróg z kołkiem wbitym w serce. Ich sposób gry tak bardzo poruszał widzów, że bali się ich duchów. Wspaniały komplement.
Tamci artyści nie grali po to, by dostać się do szkoły aktorskiej albo otrzymać dobrą recenzję, ale by wzbudzić w widzach lęk o ich własne dusze. I to jest moim zdaniem wzorzec dla każdego aktora.
David Mamet, Prawda i fałsz. Herezja i zdrowy rozsądek w aktorstwie
Wydawnictwo Filmowe
Aneta Batko-Banaszek
ul. Wybickiego 45
32-400 Myślenice
tel. 503 688 915
NIP 681 146 40 44
Bank Pekao SA
nr konta:
12 1240 5051 1111 0010 4270 1128
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki